T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
MANİSA / TURGUTLU - İhsan Erturgut Ortaokulu

Eğitsel Rehberlik

Eğitim süreci içinde rehberlik hizmetleri, daha önce de ifade edildiği gibi öğrencinin her yönüyle tüm olarak gelişmesine ve uyumuna yardım etmeye yöneliktir. Çocuğun büyüme ve gelişme süreci içinde eğitimde esas alınması gereken temel ihtiyaçlar vardır. Bu ihtiyaçlar onun :Kişisel ve sosyalEğitsel ,Mesleki gelişim alanlarındadır.

Bu üç alandaki gelişim "ihtiyaçlarının karşılanması, özellikle okulöncesi eğitim ve temel eğitimde çok kritik bir öneme sahiptir. İşte eğitsel gelişim alanında çocuğa belli yeterlilikler kazandırmaya, öğrenmesini kolaylaştırmaya, karşılaştığı güçlükleri gidermesine yardım etmeye ve etkin bir öğrenme ortamı oluşturmaya yönelik hizmetlere "Eğitsel Rehberlik" denir.

Genel olarak, eğitsel gelişim ve sorunlarla ilgili olarak, eğitim sisteminde verilen yardım hizmetlerine, eğitsel rehberlik denilmektedir.

Kuşkusuz eğitsel rehberlikte ele alınan sorunların içinde öğretmenin Öğretim etkinliklerinde kullandığı yöntem ve teknikler, ders programları, derslerin kapsa­mındaki konular, ders konularına yönelik kazanılan bilgi ve beceriler girmemek­tedir, tik bölümde belirtildiği gibi okuldaki öğretim etkinlikleriyle rehberlik etkin­likleri ayrıdır. Ancak birbirini destekler ve tamamlar. Bu açıdan bakıldığında eğit­sel rehberlik hizmetleri öğrencinin "öğrenmesi ve başarılı olmasına" yardımcı hiz­metlerdir. Diğer bir deyişle öğrenmeyi kolaylaştırma ve başarıyı artırma işlevini gerçekleştirmeye yöneliktir.

Hangi eğitim düzeyinde olursa olsun eğitsel rehberlik hizmetleri şu genel amaçlan gerçekleştirmeye yöneliktir:

  • Ø  Öğrencinin okula ve okulun bulunduğu çevreye uyum sağlaması
  • Ø  Etkin ders çalışma becerilerini kazanması.
  • Ø  Eğitsel kararlar vermesi ve seçimler yapması.
  • Ø  Başarıyı engelleyen etmenleri azaltmak ya da ortadan kaldırmak.
  • Ø  Öğrencilerin ilgi, yetenek, eğilim ve özelliklerine uygun bir eğitsel bir ortam yaratmak
  • Ø  Okul yaşamıyla meslek yaşamı arasındaki ilişkiyi sağlamak.

Bu genel amaçlara yönelik bir çok etkinlik ders içi ve ders dışı zamanlarda planlanıp yürütülebilir. Bu konudaki görev ve sorumluluklarını iyi bilen bir öğret­men bu alanda çok şey sağlar. Okulda rehberlik uzmanlarının bulunması durumunda da öğrencilere, daha yeterli ve üst düzeyde hizmetlerin sunulması sağlanır. (Örneğin sınav kaygısını azaltma, gevşeme teknikleri vb.)

Eğitsel Rehberlik Hizmetlerinin Kapsamı ve Niteliği: Eğitsel rehberlik hizmetleri bir bakıma öğrencinin "öğrenmeyi öğrenmesini sağlamaya çalışır. Bu amaçla da eğitsel rehberliğin kapsamına, öğrenciye zamanı iyi kullanma, verimli ders çalışma yollan, plan yapma ve uygulama, öğrenmeye güdülenme, öğrendiklerini unutmadan bellekte saklama, sınavlara hazırlanma, kaynaklardan yararlanma, yeteneklerini geliştirme, öğrenme engellerini aşma, eğitsel seçimler yapma vb. gibi pek çok konuda olumlu tutum ve alışkanlıklar geliştirmesine yardım hizmetleri girer. Bu tip becerilerin kazanılmasında öğrenmeye karşı olumlu tutumların geliştirilmesinde kuşkusuz, ilköğretim dönemi son derece önemlidir. Bu dönem çok iyi değerlendirilmelidir. Çünkü, örgün eğitime başladığı ilk yıllarda, kazanılan duyuşsal niteliklerin değiştirilmesi güçtür, ilk yıllarda kazanılan olumlu ya da olumsuz yaşantılar öğrencinin tüm eğitim sürecini etkiler.

Ayrıca, öğrencinin İlgi, yetenek ve özelliklerini, öğrenme güçlüklerini, eğitsel ihtiyaçlarını saptamak için yapılan öğrenciyi tanıma çalışmaları, eğitsel rehber­lik kapsamında yer alan önemli etkinliklerdendir. Tanıma çalışmalarının bulguları doğrultusunda, öğrencilerin ilgi ve yeteneklerini geliştirici fırsatlar düzenlemek; özel yetenekli öğrencilere uygun olanaklar hazırlamak; öğrenme güçlüğü çeken, özel eğitim gerektiren öğrenciler için gerekli düzenlemelerin yapılmasına yardımcı olmak gibi hizmetler, eğitsel rehberlik kapsamına girer, Çünkü; başta vurgulandığı gibi bu hizmetler, tüm öğrencilerin eğitsel gelişimine yardımı amaçlar.

Bu hizmetler sürdürülürken, öğrencilerin eğitsel güçlükleriyle çözümleri konusunda velilere yönelik etkinlikler, araştırma ve izleme çalışmaları, eğitsel rehberlik hizmetlerinin değişik yönlerini oluşturur. Bu hizmetler verilirken rehberlik anlayışında olduğu gibi "gelişimsel bir yaklaşım" benimsenmelidir. Çünkü önemli olan, çocuğun gelişimini dengeli ve uyumlu sürdürmesidir. Ayrıca çocuğun dönemlere özgü ihtiyaçlarını karşılayacak yeterlilikleri kazandırmak ve "eğitsel gelişim görevlerini" başarmasına yardımcı olmak esastır. Bu hizmetlerin "koruyucu, önleyici ve geliştirici" olması temel niteliklerindendir. Ancak, ortaya çıkan bir güçlüğü gidermeye yönelik "çözüm yaklaşımı" da gerekli olabilir.

Eğitsel rehberlik hizmetleri sürekli olmalıdır. Bu hizmetlerden bir kısmı kimi dönemlerde daha çok önem kazanırsa da, öğrenim sürecinin hemen her evresinde gereklidir. Sadece önem ve öncelik sırası değişebilir. Çünkü belli hizmetler kritik  dönemlere denk düşmek zorundadır.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 08.11.2016 - Güncelleme: 07.02.2024 16:36 - Görüntülenme: 962
  Beğen | 4  kişi beğendi